HARGA EMAS SEKARANG DI MALAYSIA



Berikut adalah senarai harga emas sekarang.

Harga Emas Malaysia

Negara Malaysia terletak di Asia Tenggara. Negara ini terdiri daripada 13 negeri dan tiga wilayah persekutuan. Negara ini dipisahkan kepada dua wilayah bersaiz serupa oleh Laut China Selatan yang dikenali sebagai Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur. 

Ibukota Malaysia adalah Kuala Lumpur, walaupun kerajaan negara itu berpusat di bandar Putrajaya. 

Malaysia mempunyai penduduk lebih dari 30 juta, menjadikannya negara yang paling ramai penduduk ke-44. Negara mempunyai beberapa hidupan liar yang paling pelbagai di planet ini dan kebanyakan tanahnya dilindungi oleh hutan hujan.

Mata wang rasmi Malaysia adalah Ringgit Malaysia. Seperti kebanyakan mata wang global utama lain, ringgit boleh dibahagikan kepada 100 unit mata wang yang lebih kecil yang dikenali sebagai sen. 

Mata wang Malaysia diperkenalkan pada 1967 oleh bank pusat yang baru, Bank Negara Malaysia. Ringgit telah disandarkan kepada Dolar A.S. dari tahun 1998 hingga 2005. 

Ringgit juga menjadi tidak boleh ditukar di luar Malaysia pada tahun 1998 untuk mengelakkan wang daripada meninggalkan negara. Bank pusat Malaysia mengumumkan pada tahun 2005 bahawa ringgit tidak akan lagi dipatokkan kepada dolar, tetapi ia akan dibenarkan beroperasi dalam terapung terurus terhadap beberapa mata wang utama. 

Jika anda ingin membeli emas di Malaysia, anda mungkin akan melihat harga emas dijual dalam mata wang tempatan. 

Banyak pasaran utama juga mempunyai harga sedia ada dalam mata wang utama lain seperti Dolar A.S., Yen Jepun, euro atau Great British Pounds. Walaupun beberapa langkah lain wujud, emas biasanya dipetik oleh auns, gram atau kilo.

Kijang Emas Malaysia adalah duit syiling emas bullion rasmi Malaysia dan dicetak oleh Royal Mint of Malaysia. Ia pertama kali diterbitkan pada 2001 dan menjadikan Malaysia salah satu daripada sedozen negara untuk mengeluarkan duit syiling emas sendiri. 

Beberapa negara lain yang telah melakukannya termasuk Australia, Kanada, A.S., Afrika Selatan dan banyak lagi. Koin mempunyai kemurnian 999.9 peratus emas halus dan terdapat dalam pelbagai denominasi. Terdapat tiga berat yang ada, ¼, ½, dan 1 auns.

Objek belakang syiling ini mempunyai rusa menyalak ("kijang") di habitat semula jadi Malaysia. Obverse juga mempunyai berat duit syiling, kesucian dan wangian duit syiling serta perkataan "BANK NEGARA MALAYSIA dan KIJANG EMAS." 

Sebaliknya ciri bunga raya, bunga kebangsaan Malaysia. Yang terbalik juga mempunyai nilai muka koin serta perkataan "BANK NEGARA MALAYSIA" dalam skrip Arab.

Koin emas boleh menjadi cara terbaik untuk membina portfolio emas yang besar. Walaupun mereka mungkin mempunyai premium yang lebih tinggi berbanding dengan bar emas, duit syiling dianggap baik, tender sah dan sering mempunyai rekaan yang sangat terperinci dan menarik. 

Duit syiling juga boleh disimpan dengan mudah di peti deposit selamat, bank atau di depositori. Penjimatan kos potensial per-ons juga boleh didapati untuk pembelian duit syiling pukal.

Harga Emas Malaysia 2019 Hari Ini


Gold Price Analysis – Harga Emas Semasa
Standard Gold Price Rate For Each Karat & Susut

0 comments:

Post a Comment